top of page
חיפוש

25 עובדות על בדס"מ

מה זה בדס"מ? האם סקס חייב תמיד להיות חלק מזה? (לא) האם משהו לא בסדר עם מי שאוהב את זה? (לא) ואיך משחקים בטוח? (קוראים, לומדים ומתאמים ציפיות). ריכזנו עבורכם מידע חשוב וטיפים מרכזיים על בדס"מ. פוסט חובה למי שרוצה להתחיל וגם למי שמתעניין ועדיין לא בשל לנסות.

מאת קייסי גוורן, BuzzFeed


1. מה זה בדס"מ (BDSM)

בדס"מ כולל שלושה צמדים: קשירות (Bondage) ומשמעת (Dicipline), שליטה (Domination) והתמסרות (Submission), וסדיזם (Sadism) ומאזוכיזם (Masochism). המונחים השונים משולבים בינהם מכיוון שבדס"מ יכול להיות ערב רב של דברים שונים עם העדפות שונות של אנשים. בד"כ העדפות של אדם מסויים מסתכמות באחד או שניים מהצמדים הללו מאשר כולם ביחד, אומרת קלאריס תורן מחברת הספר The S&M Feminist.

Photo by ProperBondage

2. סקס הוא לא תמיד חלק מזה, אבל יכול להיות

רוב האנשים חושבים שבדס"מ תמיד מערב סקס. אך למעשה שבעוד ישנם אנשים שבדס"מ ומין הולכים אצלם ביחד, יש אנשים אחרים שעובר אצלם קו אדום מפריד בין בדס"מ לבין סקס. "שניהם מערבים חוויות גופניות אינטנסיביות וחושניות והם גורמים לרגשות עזים בקרב האנשים שחווים אותם, אבל הם לא אותו הדבר", אומרת תורן. היא משתמשת במטאפורת העיסוי. לעיתים עיסוי הוא רק עיסוי. לאחרים, עיסוי הוא מסלול שמוביל בסופו של דבר למין. זה דומה בבדס"מ. זה תלוי באדם ובהעדפות המיניות שלו.


3. שום דבר לא פגום או לא בסדר עם אנשים שאוהבים את זה

זאת אחת מההנחות השגויות ביותר על בדס"מ, אומרת תורן. בדס"מ הוא לא משהו שהתפתח מהתעללות או מאלימות בתוך המשפחה. זה גם לא אומר שמי שמתעסק בבדס"מ נהנה מהתעללות.

במקום זאת, בדס"מ הוא צד אחד של מיניות וצורת חיים. "מדובר באנשים רגילים שבמקרה נהנים מהצורה הזאת של מיניות ודרך חיים, אומרת ד"ר גלוריה בריים, מחברת הספר Different Loving לבאזפיד. "זה המורה שלך, השכן שלך והשליח של הסופרמרקט. המיתוס הגדול ביותר הוא שצריך נסיבות מיוחדות לאהוב את זה. אלו אנשים רגילים שיש להם צורך שבדינמיקה האינטימית הזאת".


4. אתם תמיד יכולים להגיד לא

"הרבה אנשים חושבים שזה הכל או כלום, במיוחד אם יש לך פרטנר אחד", אומרת תורן. לדוגמא אתה יכול לחשוב שבגלל שאתה נהנה להתמסר ולהיות נשלט בנסיבות מסויימות, זה אומר שאתה חייב להסכים לכל מכלול הדברים הקשורים בלהיות נשלט או מזוכיסט שאתה לא בהכרח אוהב.

"זה לגמרי מוטעה. אתה יכול וצריך לבחור את הפרקטיקות שאתה אוהב בבדס"מ ואלו שאתה לא אוהב", אומרת תורן. ואתה יכול לשנות את בחירתך בהתאם לנסיבות, לפרטנר ואפילו היום בשבוע. חשוב לזכור תמיד שהסכמה מלאה היא הכרחית בבדס"מ, וזה אפשרי להסכים לדבר אחד ולא להסכים לדבר אחר.


5. אוהבי בדס"מ הם יציבים בדיוק כמו אוהבי סקס ונילה

"מהניסיון שלי, קל יותר לאנשים להיכנס לעולם הבדס"מ אם אין להם עבר של התעללות, אנשים שהם יציבים יותר בחייהם", אומרת תורן. מחקר שפורסם בשנת 2009 בכתב העת Journal of Sexual Medicine מצא שאנשים שמקיימים פרקטיקות של בדס"מ לא נאלצו או אילצו לקיים פעילות מינית ללא הסכמה יותר מאנשים שאינם מקיימים פרקטיבה כזאת והם אינם סובלים מדיכאון או חרדה. למעשה, המחקר מצא שגברים שמקיימים פרקטיבות של בדס"מ היו פחות במצוקה פסיכולוגית מאשר גברים אחרים.


6. "חמישים גוונים של אפור" מעורר זלזול בקהילת הבדס"מ

אם תמצא את עצמך במפגש בדס"מ או במרתף עינויים, אל תציין את "חמישים גוונים של אפור". בעוד שרבים מעריכים את העובדה שהספר העלה את המודעות והעניין בבדס"מ, אחרים מבקרים את מערכת היחסים המתעללת והלא בריאה שהספר מקדם ואת הסצנות הלא ריאליסטיות שבו. אחרי הכל, הספר אינו תיאור מדויק של קהילת הבדס"מ.


7. זה לא שוטים ושרשראות כל הזמן, או אפילו בכלל לא (אם זה לא הקטע שלכם)

כמובן שבדס"מ כולל שוטים ושרשראות בארסנל שלו, אבל זה לחלוטין לא כל חובבי הבדס"מ הם בקטע הזה. "יש אנשים שאוהבים שליטה חושנית שמערבים צעצועים או משחקים שלא כוללים כאב כלל", אומרת בריים. "בדס"מ זה יותר מצב שאדם עושה לפרטנר שלו את מה שהוא מבקש. בדס"מ אינו תבנית. אין מודל של איך מערכת יחסים בדס"מית צריכה להיות".


8. מפגש בדס"מ נקרא "סשן"

מכיוון שבדס"מ זה לא אומר בהכרח יחסי מין, אז לא בהכרח אפשר להגיד "היה לי סקס" עם מישהו אחרי מפגש בדס"מ. במקום זאת, המפגשנים נקראים "סשנים".


הערת המתרגם לעברית: בעברית נהוג לקרוא למפגש בדס"מ "סשן" (session). בארצות הברית ובמדינות נוספות, רבים קוראים למפגש בדס"מ "סצנה" (sciene). לעיתים, אם תשתמשו במונח "סשן" בארצות הברית, זה עשוי להתפרש כמפגש עם אדם מקצועי בתשלום. בעברית, המילה "סשן" היא מקובלת לתיאור כל מפגשי הבדס"מ.


9. שולט-נשלט, דום-סאב, top-bottom

בטח שמעתם את המונח דום (Dominant) וסאב (Submissive). אם לא, אז דום אוהב להיות מי שמנהל את הסיטואציה, בעוד הסאב אוהב להיות מנוהל בסיטואציה. לעיתים משתמשים במונח בעברית שולט ונשלט. שולט לדוגמא יכול להיות סאדיסט שאוהב לגרום לכאב ומאזוכיסט שאוהב שמכאיבים לו. יש מגוון רחב של מונחים שניתן להשתמש בהם כדי לתאר את הצד ה"נותן" ואת הצד ה"מקבל". ואין חוקים. אפשר להיות גם שולט וגם נשלט בנסיבות שונות או עם פרטנרים שונים.


הערת המתרגם לעברית: במדינות דוברות אנגלית נהוג להשתמש גם ב-Top לתיאור הצד הנותן וב-Bottom לתיאור הצד המקבל בלי קשר לתפקיד שאותו צד ממלא במין אנאלי. ייתכן מצב של שולט שהוא נחדר ושל נשלט שהוא חודר (לדוגמא, כשהוא קשור על הגב והשולט רוכב עליו).


10. זה יכול להיות פשוט, או טכני או איך שתרצו

אולי המחשבה להיות קשור מרגשת אתכם, או אולי אתם נהנים מלתת או לקבל ספאנקינג (מכות בטוסיק). או אולי אתם יותר בקטע של מסכות עור, מצוותי פטמות או שעווה חמה. כל זה (ועוד דברים רבים נוספים) הם חלק מבדס"מ. למעשה, אתם יכולים לקיים פרקטיקות בדס"מ בלי שאף פעם תבקרו במרתף עינויים (dungeon).


11. תעשו מחקר לפני שאתם משחקים

שימוש בכיסוי עיניים, בקוביית קרח או אזיקים מפלסטיק שקיבלתם במסיבה מרופדים הוא לא מזיק אם אתם רוצים להתחיל איתם. אבל לפני שאתם מתחילים להשתמש בכלים רציניים יותר, תעשו מחקר איך להשתמש בהם. אפילו חבל ושוט יכולים להיות מסוכנים אם אתם לא יודעים איך להשתמש בהם.

ואפילו אתם יכולים לגרום נזק עם הידיים שלכם בלבד (לדוגמא בפיסטינג). "יש אנשים שחושבים שהם יכולים לעשות אגרוף ולכניס אותו לפי הטבעת של מישהו אחר", אומרת בריים. "זאת דרך מצויינת לפצוע מישהו ולשלוח אותו לבית החולים". (במקום זאת היא מציעה להשתמש בנוזל סיכה רב מאוד ולהתחיל עם 2-3 אצבעות ואז באיטיות רבה ובזהירות להכניס את כל היד).


12. ברצינות: בדס"מ מחייב הרבה קריאה ולמידה

אם אתם מאותם אנשים שבונים רהיטים לבנייה עצמית בלי להסתכל בהנחיות בדס"מ הוא כנראה לא עבורכם. "הייתי אומרת שרוב מה שאנחנו קוראים חינוך בדס"מ עוסק שאיך למקסם את ההנאה למזער את הסיכון", אומרת בריים. "איך לעשות את כל הדברים שאתם מפנטזים עליהם ואיך לעשות אותם בביטחה".

"שיעורים, סדנאות, כנסים, מפגשים, הם כולם טובים ללמוד טכניקות", אומרת תורן. אתרי אינטרנט, קבוצות פייסבוק, פורומים הם גם מקומות טובים לזה.


13. חשוב לקבל את המידע שלכם ממקורות שונים

טעות נפוצה שאנשים עושים בהתנסות ראשונה של בדס"מ היא להסתמך על אדם אחד להראות להם את הדרך. "אפילו אם מדובר באדם המקצועי ביותר, זאת רק נקודת מבט אחת לגבי משהו שהוא כה נרחב", אומרת תורן. במקום זאת, תקראו ספרים, לכו לסדנאות, חפשו מנטורים, דברו עם חברים, וחפשו אחר מקומות בטוחים ואמינים לחקור את תחומי העניין שלכם. "כשאתם לא יכולים לדבר עם מישהו על מה שקורה ואתם לא מסוגלים להחליף חוויות עם אנשים עם תחומי עניין דומים, זה מסוכן יותר", אומרת תורן.


14. מילות ביטחון הן הכרחיות

זה אולי נשמע חסר ערך, אבל מילות ביטחון היא נורמה בקהילת הבדס"מ. "מילות ביטחון היא הן הדבר החשוב ביותר שהפך לנורמה בקהילת הבדס"מ, אפילו אם אנשים משתמשים בהן בדרכים שונות", אומרת תורן. "לא כולם משתמשים במילות ביטחון כל הזמן אחרי זמן מה שמכירים, אבל חשוב להתחיל איתן. הן יכולות להיות כל דבר שתרצה כל עוד אלו לא מילים שאתם בד"כ משתמשים בהן במהלך סקס.


15. במסיבות ובאירועים לעיתים יש אנשים שאחראים לבטיחות

"אנשים שאחראים לבטיחות במסיבות ובאירועי בדס"מ יעיפו החוצה מישהו שלא משחק לפי כללי הבטיחות", אומרת בריים. זה יכול להיות כל דבר: מלהתעלם ממילות ביטחון או משימוש לא נכון בשוט. בטיחות היא קריטית וחיונית. למעשה הביטוי "שפוי, בטוח ובהסכמה מלאה" שגור בפיו של כל מי שעוסק בבדס"מ.

שפוי, בטוח ובהסכמה מלאה - שלט במסיבת בדס"מ בלונדון | Photo by ProperBondage

16. זה לא ספונטני כפי שזה נראה בסרטים או בפורנו

"פנטזיה מינית גורמת לדברים להיראות פשוטים", אומרת בריים. "אנשים שלמעשה מתעסקים בבדס"מ הם למעשה זהירים מאוד לגבי זה. זה צריך להיות במקום הנכון, בזמן הנכון ועם הציוד המתאים. וחייבים לוודא שניתן להוציא/לשחרר את הנשלט מהסיטואציה באופן מיידי (לדוגמא בקשירות) במקרה חירום. חייבים להרגיש שאתם סומכים על השולט". סשנים הם פחות ספונטניים, אבל זה לא אומר שהם פחות מהנים.


17. שיחה ותיאום ציפיות - הרבה יותר מבסקס ונילה (סקס "רגיל")

שכמדברים על הסכמה בבדס"מ, צריך לקחת בחשבון שזה מערב הרבה תקשורת ותיאום ציפיות לפני, במהלך ואחרי הסשן. "אנחנו מדברים על זה ה-מ-ו-ן לפני", אומר בריים. "אנחנו מדברים על מה שאנחנו רוצים שיקרה, מה אנחנו הולכים לעשות, מה הפנטזיות שלנו. זה סוג של משא ומתן שמאפיין מערכת יחסים בדס"מית טובה".


18. יש תהליך משא ומתן בין הצדדים שבו הם מדברים על מה הם אוהבים, מה הם לא אוהבים ומה בשום אופן הם לא מוכנים שיקרה

תחשבו על זה בתור הפרימיירה שלפני הסשן. "חשוב לדבר על החוויה מספיק זמן לפני, דבר שמגביר את תחושת הביטחון הרגשי", אומרת תורן. זה יכול לכלל כל דבר מתסריטים ורשימת דרישות ועד לשיחות לא רשמיות על מה הציפיות של כל צד מהסשן מה הם רוצים ולא רוצים שיקרה והדברים שהם הקווים האדומים והגבולות.


19. בסוף הסשן באה הדאגה שאחרי (אפטר-קייר) והשיחה

מכיוון שבדס"מ יכול להיות חוויה אינטנסיבית מבחינה רגשית וגופנית, מומלץ מאוד לקיים תהליך של סיום וסגירת הסשן שבו השולט לרווחתו של הנשלט והצדדים יכולים לדבר על הסשן ועל החוויה שהיתה להם. "אנשים הם חשופים ופגיעים מאוד במהלך האפטר-קייר", אורת תורן. "נשלט יכול להרגיש מוזר בלי אפטר-קייר. זאת יכולה להיות גם חוויית חיבור חזקה בין הצדדים".


20. בדס"מ יכול להיות מונוגמי, פוליאמורי, או כל מה שהצדדים רוצים

לא לכל מי שחובב בדס"מ יש פרטנרים רבים. "זאת הנחת יסוד שגויה שלאוהבי בדס"מ אין מערכות יחסים ארוכות טווח", אומרת בריים. "אוהבי בדס"מ רבים הם מונוגמים שרוצים לעשות את זה רק עם בני זוגם או לשחק עם הצעצועים הגדולים במועדון".


21. יש כל כך הרבה סוגים של שוטים

אין מידה אחת שמתאימה לכולם בבדס"מ. יש שוט הצלפה פשוט, שוט מעור, שוט עם זנב אחד, שוט עם זנבות רבים, שוטים צרים, שוטים עבים, והרשימה עוד ארוכה, אומרת תורן. אך מכיוון שכל שוט שונה מאחר, חשוב ללמוד איך להשתמש בהם. "אנשים שרוצים ללמוד להשתמש בשוט עם זנב אחד, בדרך כלל יתחילו להתנסות על כרית על מתג לכיבוי האור", היא אומרת.


22. ויש מקומות שאסור להצליף בהם

כמו העיניים, או אזור הכליות. "עור האדם הוא דק ויש מתחתיו איברים חיוניים. הכליות שלכם עלולות להינזק", מסבירה בריים.


23. אם אתם רוצים להכניס את זה למערכת היחסים שלכם - קדימה, עשו זאת

"קיימים סיפורים רבים על אנשים שחששו להעלות את העניין בפני בני הזוג שלהם ואז גילו שלבני הזוג יש פנטזיות דומות", אומרת תורן. אם אתם לא בטוחים לגבי זה, תשאלו אותם אם הם היו רוצים לקרוא את ללכת לאיזו סדנה בנושא. או פשוט דברו על זה בהקשר אל פנטזיה מינית ותשאלו את בן הזוג שלכם אם הוא היה פתוח לנסות משהו כמו בדס"מ. אם אתם חושבים על זה, הסיכון היחיד הוא שתהיה שיחה מוזרה אבל מצד שני הסיכוי יכול להיות משהו שרציתם כל החיים.


24. יש אנשי מקצוע רבים שמכירים את עולם הבדס"מ, תוכלו למצוא את הרופא או המטפל שיבין את צורת החיים שלכם

אולי אתם מודאגים שהרופא שלך או עורך הדין שלך לא יהיו רגישים לצורת החיים שלך או ייגרמו לך לא להרגיש נוח איתה. קיימים אנשי מקצוע רבים שהם פתוחים וידידותיים לבדס"מ. חפשו אותם.


הערת המתרגם לעברית: מקום טוב להתחיל איתו בחיפוש אחר מטפלים מתאימים הוא במרכז למיניות אלטרנטיבית בישראל בקישור פה.


25. לסיכום, זה שונה לחלוטין ממה שרוב האנשים חושבים

סטראוטיפים, "חמישים גוונים של אפור" ופורנו יוצרים הנחות יסוד שגויות לגבי בדס"מ. נסו לבקר בסדנה או להיפגש עם איש העוסק בתחום. הדרך הטובה ביותר ללמוד על זה היא לעשות מחקר. "כמו בסקס רגיל, אם אתה רוצה להיות טוב בזה, אתה צריך ללמוד על זה", אומרת בריים.


פורסם במקור באתר BuzzFeed, קישור למאמר המקורי פה

תורגם לעברית לאתר קשורים ע"י ProperBondage


שתפו אותנו מניסיונכם

מה דעתכם על הכתבה? הגיבו פה בסוף העמוד. אתם מוזמנים לשתף מניסיונכם ולכתוב טיפים נוספים.

ועוד משהו...

אין להתייחס לתוכן בפוסט הזה כייעוץ או כהמלצה. יש להפעיל שיקול דעת ולהימנע מפעולות העלולות לגרום נזק. האחריות היא עליכם! אתר קשורים לא אחראי למה שאתם עושים על סמך מידע שקראתם בו.


מצאתם טעות?

מצאתם טעות בכתבה? אתם חושבים שהיא לא מלאה? עזרו לנו לשפר את הערך. כתבו לנו

רוצים לכתוב תוכן לאתר?

יש לכם משהו להגיד? רוצים לכתוב על תחום שאתם אוהבים? מעוניינים לכתוב פוסט על חוויה אישית שעברתם? תהיו בקשר

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page